
W artykule:
W sprawie naszego Klienta – przedszkola niepublicznego – Naczelny Sąd Administracyjny wydał bardzo ważne orzeczenie. Wydany wyrok potwierdził stanowisko radcy prawnego Roberta Gałęskiego, który reprezentował naszego Klienta od początku sprawy.
Mecenas Gałęski z kancelarii Lexbridge zaskarżył uchwałę gminy dotyczącą sposobu ustalania dotacji oświatowej dla przedszkola niepublicznego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Po zbadaniu sprawy w dwóch instancjach Sądy Administracyjne uznały zasadność podważenie uchwały wydanej z naruszeniem prawa. W efekcie pozwoliło to na ubieganie się o zwrot nieprawidłowo naliczonej przez gminę dotacji.
Wyrok został wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 20 kwietnia 2022r. Sygnatura sprawy to I GSK 2368/18.
Niewłaściwa definicja wydatków bieżących w uchwale Rady Gminy
Uchwała Rady Gminy na nowo definiowała pojęcie wydatków bieżących w budżecie gminy – było ono odmienne od tego, które zostało zapisane w ustawie o Systemie Oświaty.
Dotacja dla przedszkoli niepublicznych ustalana jest tak, że stanowi określony procent wydatków bieżących zaplanowanych w budżecie przypadającym na przedszkola publiczne. W związku z tym to właśnie od wysokości wydatków bieżących zależy kwota dotacji oświatowej. Inaczej mówiąc, im mniej wydatków bieżących gmina wykaże w swoim budżecie, tym kwota dotacji dla niepublicznych przedszkoli będzie niższa.
Gmina w swojej uchwale zmieniła definicję wydatków bieżących w taki sposób, że obliczana od tej kwoty wysokość dotacji oświatowej uległa znacznemu zmniejszeniu.
Naczelny Sąd Administracyjny stanął po stronie niepublicznego przedszkola
Naczelny Sąd Administracyjny stanął na stanowisku, że tak sformułowana uchwała Rady Gminy jest nieprawidłowa i została podjęta z naruszeniem prawa. Zbyt daleko wychodzi poza definicję zawartą w ustawie. Na skutek działania kancelarii LEXBRIDGE uchwała została podważona.
Konsekwencją podważenia uchwały Rady Gminy jest prawidłowe przeliczenie dotacji oświatowych przeznaczonych dla niepublicznego przedszkola.
Ważne jest, aby prowadzący przedszkola niepubliczne wiedzieli, że nieprawidłowości w obliczeniu i wypłacie dotacji mogą mieć swoje źródło również w wadliwej uchwale rady gminy. Przy czym sama uchwała, nawet najbardziej wadliwa pozostanie prawem i będzie obowiązywać, dopóki nie zaskarży się jej skutecznie do sądu. Taką możliwość skutecznego zaskarżania wadliwych uchwał mają osoby prowadzące przedszkola niepubliczne, co ilustruje opisywane orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego.