
W artykule:
W związku z epidemią koronowirusa niepubliczne placówki oświatowe stanęły przed wieloma zupełnie dla nich nowymi kwestiami formalnymi do rozstrzygnięcia. I tak, w przypadku funkcjonowania przedszkoli niepublicznych pojawił się problem ujmowania w miesięcznych wnioskach o dotacje nowo zapisanych dzieci. Ze strony samorządów pojawiają się bowiem głosy, że skoro doszło do zamknięcia w dniu 16 marca 2020 r. wszystkich placówek edukacyjnych w Polsce, to nie można dopisywać dzieci do list dotacyjnych składanych przez przedszkola.
Czy gminy mogą nie przyznawać dotacji dla nowych dzieci w przedszkolu?
Takie stanowisko samorządów jest bezpodstawne! Nie ma żadnych przeszkód prawnych do tego, by organ prowadzący w okresie wstrzymania zajęć zawierał umowy z rodzicami i przyjmował do placówki nowe dzieci.
Umowa z przedszkolem nadal jest ważna!
Zawarta w okresie obowiązywania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) umowa między rodzicem a przedszkolem jest ważna. A tylko nieważność umowy mogłaby stanowić przesłankę odmowy wypłaty dotacji na takie dziecko.
Kiedy zachodzi nieważność umowy?
Nieważność umowy zachodziłaby w przypadku niemożliwości świadczenia (art. 387 k.c.). Fakt nie uczęszczania dziecka do przedszkola w związku z czasowym zamknięciem placówki, nie oznacza niemożliwości świadczenia w rozumieniu ww. przepisu kodeksu cywilnego. Świadczenie niemożliwe w rozumieniu k.c., to świadczenie niemożliwe do spełnienia obiektywnie i trwale.
Obiektywny charakter zachodzi wówczas, gdy nie tylko dłużnik w danym stosunku zobowiązaniowym, ale w ogóle żaden dłużnik nie może spełnić określonego świadczenia. Trwałość polega zaś na tym, że nie jest on przejściowy, a zatem nie da się wskazać prawdopodobnej chwili jego ustania.
Tymczasem już z treści rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) wynika termin ustania przeszkody. Wprawdzie istnieje niebezpieczeństwo, że termin ten ulegnie przesunięciu, jednak cechę trwałości przeszkody wyłącza już samo prawdopodobieństwo ustania przeszkody.
Nie ma przeszkód do zawierania umów z rodzicami nowych dzieci
Podsumowując, nie istnieją przeszkody prawne do zawierania umów przez przedszkole z rodzicami nowych uczniów także w trakcie wstrzymania zajęć z powodu koronawirusa. Umowa taka jest ważna i wiąże strony. Dziecko staje się uczniem przedszkola.
Poza tym przerwa w funkcjonowaniu placówek nie oznacza całkowitego zaprzestania przez przedszkole realizacji celu placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.
Istnieje obowiązek lekcji zdalnych
Przeciwnie, najpierw w ramach zaleceń MEN, a od 25 marca 2020 r. istnieje obowiązek lekcji zdalnych i realizacji podstaw programowej. Zgodnie z §7 ust. 1 z dnia 20 marca 2020 r. rozporządzenia (w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19), zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz. Natomiast w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych.
W konsekwencji na każde nowe dziecko w przedszkolu niepublicznym przysługuje dotacja.