Czy mimo wstrzymania zajęć, przedszkole może otrzymać dotacje dla nowych dzieci?

Czy mimo wstrzymania zajęć, przedszkole może otrzymać dotacje dla nowych dzieci?

W związku z epidemią koronowirusa niepubliczne placówki oświatowe stanęły przed wieloma zupełnie dla nich nowymi kwestiami formalnymi do rozstrzygnięcia. I tak, w przypadku funkcjonowania przedszkoli niepublicznych pojawił się problem ujmowania w miesięcznych wnioskach o dotacje nowo zapisanych dzieci. Ze strony samorządów pojawiają się bowiem głosy, że skoro doszło do zamknięcia w dniu 16 marca 2020 r. wszystkich placówek edukacyjnych w Polsce, to nie można dopisywać dzieci do list dotacyjnych składanych przez przedszkola.

Czy gminy mogą nie przyznawać dotacji dla nowych dzieci w przedszkolu?

Takie stanowisko samorządów jest bezpodstawne! Nie ma żadnych przeszkód prawnych do tego, by organ prowadzący w okresie wstrzymania zajęć zawierał umowy z rodzicami i przyjmował do placówki nowe dzieci.

Umowa z przedszkolem nadal jest ważna!

Umowa rodzica z przedszkolem - mimo kornowirusa - nadal jest ważna

Zawarta w okresie obowiązywania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) umowa między rodzicem a przedszkolem jest ważna. A tylko nieważność umowy mogłaby stanowić przesłankę odmowy wypłaty dotacji na takie dziecko.

Kiedy zachodzi nieważność umowy?

Nieważność umowy zachodziłaby w przypadku niemożliwości świadczenia (art. 387 k.c.). Fakt nie uczęszczania dziecka do przedszkola w związku z czasowym zamknięciem placówki, nie oznacza niemożliwości świadczenia w rozumieniu ww. przepisu kodeksu cywilnego. Świadczenie niemożliwe w rozumieniu k.c., to świadczenie niemożliwe do spełnienia obiektywnie i trwale.

Obiektywny charakter zachodzi wówczas, gdy nie tylko dłużnik w danym stosunku zobowiązaniowym, ale w ogóle żaden dłużnik nie może spełnić określonego świadczenia. Trwałość polega zaś na tym, że nie jest on przejściowy, a zatem nie da się wskazać prawdopodobnej chwili jego ustania.

Tymczasem już z treści rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. (zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19) wynika termin ustania przeszkody. Wprawdzie istnieje niebezpieczeństwo, że termin ten ulegnie przesunięciu, jednak cechę trwałości przeszkody wyłącza już samo prawdopodobieństwo ustania przeszkody.

Nie ma przeszkód do zawierania umów z rodzicami nowych dzieci

Podsumowując, nie istnieją przeszkody prawne do zawierania umów przez przedszkole z rodzicami nowych uczniów także w trakcie wstrzymania zajęć z powodu koronawirusa. Umowa taka jest ważna i wiąże strony. Dziecko staje się uczniem przedszkola.

Poza tym przerwa w funkcjonowaniu placówek nie oznacza całkowitego zaprzestania przez przedszkole realizacji celu placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.

Istnieje obowiązek lekcji zdalnych

Lekcje zdalne dla przedszkolaków w dobie koronawirusa

Przeciwnie, najpierw w ramach zaleceń MEN, a od 25 marca 2020 r. istnieje obowiązek lekcji zdalnych i realizacji podstaw programowej. Zgodnie z §7 ust. 1 z dnia 20 marca 2020 r. rozporządzenia (w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19), zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz. Natomiast w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych.

W konsekwencji na każde nowe dziecko w przedszkolu niepublicznym przysługuje dotacja.

Czy mimo wstrzymania zajęć, przedszkole może otrzymać dotacje dla nowych dzieci?
Ocena: 5/5
(głosy: 4)