Co powinieneś wiedzieć przed wakacjami? cz. 1

Jak zabezpieczyć się przed wakacjami, żeby nie okazały się nieudane? Co zrobić, kiedy Twój urlop zostanie zmarnowany? Dowiedz się, w jakich sytuacje można uzyskać odszkodowanie do biura podróży.

Wakacje z biurem podróży czy na własną rękę?

Z przeprowadzonego na zlecenie UOKIK przez TNS Polska sondażu wynika, iż blisko połowa Polaków deklaruje, że wyjeżdża na wakacje z biurem podróży. O finansowych przewagach samodzielnego planowania urlopu napisano wiele, ale wciąż jest wiele miejsc, gdzie bardziej opłaca się wybrać biuro podróży.

Z punktu widzenia konsumenta, poza kwestiami finansowymi, warto jednak zwrócić uwagę na różnice płynące z organizacji wakacji na własną rękę a tych organizowanych przez biuro podróży. Warto wiedzieć, iż wycieczka z operatorem oznacza, że kupujemy co najmniej kilka usług, w skład których wchodzi m.in. transport, wyżywienie, hotel, a które połączone są w jeden program. Za całość odpowiada organizator imprezy i to do niego kierujemy ewentualne reklamacje. W przypadku skorzystania z organizatora turystyki, w razie problemów, czy nawet zmarnowanego urlopu, można starać się o odszkodowanie od biura podróży.

Umowa z biurem podróży

Zanim podejmiemy decyzję o zawarciu umowy z konkretnym biurem podróży należy dokładnie przeczytać umowę. Trzeba pamiętać, że powinny się w niej znajdować szczegółowe dane odnośnie organizatora turystyki oraz programu wycieczki. Od tego co znajdzie się w naszej umowie będzie zależało, jak będzie wyglądał nasz wyjazd. Szczegółowe określenie organizatora turystyki, jego wpisu do rejestru organizatorów turystki, miejsca, czasu trwania i programu wycieczki, oraz ilości posiłków i całościowej cenie będzie miało istotne znaczenie w przypadku sporu z biurem podróży.

Reklamacja do biura podróży

Konsument ma prawo do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki, jeżeli biuro podróży wykonuje usługi niezgodnie z umową (np. zapewniając gorszy niż w umowie standard hotelu). Niezadowolony turysta powinien złożyć reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia wyjazdu. Organizator turystyki nie może w umowie skracać wskazanego 30-dniowego terminu – wszelkie tego typu postanowienia umowne będą uznane za klauzule abuzywne (niedozwolone postanowienia umowne).

Odszkodowanie od biura podróży

Chcesz otrzymać odszkodowanie do biura podróży? W oszacowaniu wysokości roszczenia pomocna jest „tabela frankfurcka”. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

Organizator imprezy powinien ustosunkować się do naszej reklamacji w terminie 30 dni od jej złożenia, w przypadku gdy reklamacja została złożona po zakończeniu imprezy turystycznej, lub 30 dni od dnia zakończenia imprezy, jeżeli klient złożył reklamację w trakcie jej trwania. Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

W sytuacji gdy wakacje organizujemy na własną rękę w pierwszej kolejności sprawdźmy czy obiekt, do którego się wybieramy faktycznie spełnia wymogi, które pozwalają do określenia go mianem hotelu, motelu czy pensjonatu. Informację o tym czy wybrany przez nas obiekt jest hotelem i do jakiej kategorii został zaszeregowany możemy uzyskać na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki, a także u Marszałka konkretnego województwa. Warto pamiętać, że kategoryzacja hoteli w innych krajach może oznaczać inne standardy niż te, które znamy z lokalnego środowiska.

Turysto ubezpiecz się!

O ile w przypadku wakacji planowanych w kraju nie powinno być z tym problemu, o tyle w sytuacji gdy odbywamy zagraniczne wojaże, nie zapominajmy o ubezpieczeniu zarówno tym podstawowym jak i dodatkowym. 

Wyjeżdżając na wakacje za granicę nie zapomnij o zabraniu ze sobą karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Dzięki karcie EKUZ w nagłych przypadkach będziemy mogli skorzystać z pomocy medycznej w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego na terenie państw Unii Europejskiej i EFTA (Islandia, Lichtenstein, Norwegia i Szwajcaria). W większości oddziałów wojewódzkich NFZ karty EKUZ wydawane są na bieżąco, tzn. „od ręki”. Zazwyczaj w okresie wakacyjnym znacznie wzrasta liczba osób zgłaszających się po EKUZ. Warto więc wcześniej pomyśleć o wyrobieniu karty, tym bardziej, że jest ona ważna przez 6 miesięcy, a wydawana jest bezpłatnie.

Oprócz EKUZ lub w sytuacjach gdzie karta terytorialnie nie obowiązuje warto wziąć pod uwagę ubezpieczenia oferowane przez prywatnych ubezpieczycieli. Analizując własne potrzeby ubezpieczeniowe trzeba pamiętać o dobrach, które są narażone na uszczerbek w związku z wyjazdem i dopasować rodzaj ubezpieczenia do aktywności którą planujemy.

Na pakietowe ubezpieczenia związane z letnim wypoczynkiem składają się najczęściej Ubezpieczenia NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków), KLZ (kosztów leczenia za granicą), assistance (różnorodnych pomocowych czynności na rzecz poszkodowanych), kosztów akcji ratowniczej i poszukiwawczej, OC (odpowiedzialności cywilnej), ubezpieczenia sprzętu, bagażu czy ubezpieczenia kosztów rezygnacji bądź wcześniejszego powrotu z wyjazdu.

W każdym przypadku, nawet posiadając ubezpieczenie oferowane przez publicznego ubezpieczyciela, warto rozważyć opcje dodatkowego ubezpieczenia, a w szczególności tego, które dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż koszty leczenia w krajach zagranicznych potrafią być bardzo duże.

Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony samolot

Znajomość przepisów, które regulują kwestię opóźnienia lub odwołania lotu jest bardzo ważna a dzięki tej wiedzy możemy zmniejszyć stres związany z zaistniałą sytuacją oraz jeżeli jest ku temu podstawa dochodzić swoich praw, ponieważ pasażerom przysługuje odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot!

Przypadki opóźnienia, odwołania lotu, bądź odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera regulują przepisy unijne, a dokładnie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261 z 2004 roku. W przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek doręczyć każdemu pasażerowi informację o przepisach wskazujących pasażerowi jego prawa, w tym prawa do odszkodowania i opieki polegającej na zapewnieniu posiłków i napojów w odniesieniu do czasu oczekiwania oraz udostępnić pasażerowi możliwość wykonania 2 rozmów telefonicznych, a także zapewnić nocleg, gdy wylot został przełożony na następny dzień. Pasażer ma również prawo do odszkodowania za stracony czas, jeżeli w wyniku opóźnienia przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu.

Natomiast w przypadku, gdy samolot został odwołany pasażer ma prawo do zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli nie został na czas, czyli na 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne w wysokości od 125 do 600 euro.

W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie za odwołany lot w wysokości od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy oraz zwrot, w terminie 7 dni, pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik, podobnie jak w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).

Przewijanie do góry