Kontrola wydatkowania dotacji oświatowej

wiąże się z ryzkiem zwrotu pobranych środków

masz zapowiedzianą kontrolę wydatkowania dotacji lub jesteś w jej trakcie, a może otrzymałeś protokół albo wystąpienie pokontrolne? Na każdym z tych etapów kontrola może wiązać się ze stresem, dezorganizacją pracy placówki, rozbieżnymi interpretacjami przepisów, a przede wszystkim ryzykiem zwrotu dotacji

Jak możemy pomóc?

Przygotowanie przed kontrolą

Audyt dokumentacji oraz rozliczenia dotacji -> wskazanie nieprawidłowości, ryzyk i możliwych działań naprawczych.

Wsparcie w trakcie kontroli

Wsparcie prawne lub reprezentacja przy czynnościach, wskazanie na naruszenie przepisów w toku kontroli lub przekroczenie uprawnień kontrolnych, wsparcie przy wyjaśnianiu i uzasadnianiu prawnym prawidłowości pobrania lub wykorzystania dotacji.

Pomoc po kontroli

Sporządzenie zastrzeżeń do protokołu, korekta rozliczenia dotacji, analiza ryzyk i wskazanie możliwych rozwiązań

Dzięki temu:

Zarządzasz ryzykiem zwrotu dotacji

Otrzymujesz wsparcie prawne w zakresie oceny prawidłowego pobierania i rozliczenia dotacji oraz rzetelnego prowadzenia dokumentacji

Twoja placówka działa spokojniej

Pomagamy przejść przez kontrolę w sposób uporządkowany, aby ograniczyć wpływ jej przebiegu na codzienne funkcjonowanie placówki i zaangażowanie personelu.

Porządkujesz dokumentację

Wspólnie weryfikujemy zgodność rozliczeń z obowiązującymi przepisami

Masz wsparcie w razie kolejnych kontroli

Udzielamy specjalistycznego wsparcia prawnego na każdym etapie kontroli

Dlaczego warto zacząć działać od razu?

Właściwa strategia pozwala nie tylko ochronić placówkę, ale też zabezpieczyć Twoją odpowiedzialność jako organu prowadzącego.

Bezpłatna wstępna konsultacja

Szybka analiza Twojej sytuacji

Jasny plan działania – krok po kroku

Dlaczego warto zacząć działać od razu?

Właściwa strategia pomaga nie tylko chronić placówkę, ale też ograniczać ryzyko Twojej odpowiedzialność jako organu prowadzącego.

Najczęstsze pytania

  • Czy dyrektor placówki jest jednocześnie organem prowadzącym i w jaki sposób rozliczane jest jego wynagrodzenie,
  • Czy dokumentacja rozliczeniowa jest kompletna i spójna,
  • Czy wydatki bieżące były celowe i związane z funkcjonowaniem placówki,
  • Czy w rozliczeniu uwzględniono wydatki przekraczające 10.000 zł,
  • Czy placówka funkcjonuje w lokalu własnym czy wynajmowanym,
  • Czy lokal wykorzystywany jest wyłącznie na cele edukacyjne,
  • Co obejmuje czynsz najmu,
  • Czy catering był finansowany z dotacji,
  • Jakie były długości nieobecności uczniów,
  • Czy personel posiadał wymagane kwalifikacje,
  • Kiedy ujęto w rozliczeniu koszty zapłacone w styczniu za grudzień.
  • Czy dotacja została pobrana i wykorzystana zgodnie z przepisami,
  • Czy uczniowie byli faktycznie obecni w placówce i w jakim okresie,
  • Czy dokumentacja finansowa i organizacyjna potwierdza prawidłowe działanie placówki,
  • Czy zatrudnienie kadry i wynagrodzenia były zgodne z przepisami prawa,
  • sposób rozliczenia wynagrodzenia dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym,
  • Czy w kosztach bieżących nie wykazano wydatków inwestycyjnych.

Kontrola może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana.

Nie można wskazać przepisów prawa które by określały czas trwania kontroli wydatkowania dotacji w placówkach oświatowych. Tym samym kontrola może trwać zarówno dwa tygodnie jak i niestety czasem dwa lata

Kontrola kończy się wydaniem protokołu kontroli lub wystąpienia pokontrolnego. To bardzo ważne dokumenty pod kątem wartości informacyjnej. To z nich osoba prowadząca placówkę wreszcie oficjalnie dowiaduje się, jaki organ ma pogląd. Z wystąpieniem pokontrolnym i protokołem można (a czasami nawet trzeba) się nie zgodzić, natomiast nie można się odwołać. 

Protokół i wystąpienie pokontrolne nie mają jednak mocy nałożenia na osobę prowadzącą jakichkolwiek obowiązków. Często zdarza się, że w protokole pokontrolnym pojawia się obowiązek zapłaty kwoty, która została zakwestionowana. Ale zapisy w protokole to tylko informacja, pewna sugestia. W oparciu o ten dokument organ finansujący może dopiero dochodzić należności

Kancelaria prawna specjalizująca się w kontroli wydatkowania dotacji oświatowych

Nasze usługi

  • Przygotowanie przed kontrolą
  • Wsparcie w trakcie kontroli
  • Działania po kontroli
  • Audyt dokumentacji
  • Analiza ryzyk prawnych

Kontakt

Bezpłatna konsultacja
Szybka analiza sytuacji
Plan działania

© 2025 LEXBRIDGE. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Przewijanie do góry