Zwrot dotacji oświatowej
Jak bronić się przed decyzją nakazującą zwrot dotacji oświatowej?
Kontrola pobierania i wykorzystania dotacji w placówce oświatowej może zapoczątkować postępowanie o zwrot dotacji oświatowej. Jeśli kontroler uzna, że placówka niepubliczna nieprawidłowo pobrała lub wykorzystała dotację oświatową, to gmina może wydać decyzję nakazującą zwrot dotacji. Niekiedy decyzja o zwrocie dotacji oświatowej dostaje rygor natychmiastowej wykonalności. Wtedy gmina próbuje natychmiast zająć konto dotacyjne. W takich sprawach gmina nie zawsze ma rację. Podjęcie obrony może pozwolić zachować finansowanie i funkcjonowanie placówki.
Jak możemy pomóc?
Analiza sytuacji po kontroli dotacji oświatowych i przygotowanie strategii
Opracowanie wniosków z analizy wyniku kontroli. To jest moment na decyzje: zapłacić, odwołać się czy złożyć korektę
Reprezentacja w postępowaniu o zwrot dotacji oświatowych
Reprezentacja jako pełnomocnik przez całe postępowanie o zwrot dotacji oświatowej, składanie wniosków i udział przy czynnościach takich jak przesłuchanie.
Odwołanie i postępowanie przed SKO
Pomoc przy podjęciu decyzji czy składać odwołanie. Złożenie odwołania i reprezentacja przed SKO.
Skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego
Pomoc przy podjęciu decyzji o złożeniu skargi do Sądu Administracyjnego, przygotowanie i złożenie skargi i reprezentacja przed Sądem.
Obrona w postępowaniach egzekucyjnych
Obrona przed egzekucją, w tym wadliwym rozpoczęciem egzekucji i zajęciem rachunku bankowego.
Postępowanie w przedmiocie umorzenia lub rozłożenia należności dotacyjnej na raty.
Pomoc przy uzyskaniu ulgi przy zwrocie dotacji oświatowej nakazanym przez decyzję o zwrocie dotacji oświatowej.
Dzięki temu:
Możesz uzyskać wsparcie przy aktywnej ochronie swoich praw
Otrzymujesz ocenę sytuacji, dzięki czemu łatwiej możesz podejmować decyzję o korzystaniu ze środków obrony.
Możesz świadomie ocenić ryzyko
Uzyskujesz informację o konsekwencji finansowych i procesowych, a także dostępnych środkach prawnych.
Jesteś zdecydowanie mniej narażony na skutki nieznajomości prawa
Znajomość procedur i przepisów prawa pozwala na zachowanie terminów procesowych, formułowanie właściwych wniosków i czynny udział w postępowaniach.
Masz wsparcie na każdym etapie postępowania
Od etapu przed rozpoczęciem sprawy, przez odwołanie do SKO, po skargę do WSA i NSA, obronę przed egzekucją – możesz liczyć na specjalistyczną pomoc prawną.
Dlaczego warto zacząć działać od razu?
Warto planować strategię działania znając protokół kontroli lub wystąpienie pokontrolne. Wnioski dowodowe mogą okazać się kluczowe a każda decyzja o zwrocie dotacji wiąże się z krótkimi terminami na odwołanie. Szybka reakcja pozwala przygotować rzetelną argumentację i zabezpieczyć interes finansowy placówki.
Bezpłatna wstępna konsultacja
Szybka analiza Twojej sytuacji
Jasny plan działania – krok po kroku
Kontaktując się z nami
możesz uzyskać bezpłatna konsultację wstępną, która pozwoli ocenić Twoją sytuację i wskazać możliwe kierunki działania.
Jeśli obawiasz się zwrotu dotacji oświatowej
i potrzebujesz omówić swoją sytuację prawną
Kancelaria oferuje możliwość uzyskania wsparcia i wyjaśnienia dostępnych rozwiązań
- Otrzymałeś protokół pokontrolny lub wystąpienie pokontrolne z zaleceniem zwrotu dotacji oświatowej lub zarzutami nieprawidłowego pobrania lub wykorzystania dotacji oświatowych?
- Zastanawiasz się czy zapłacić przynajmniej część kwoty natychmiast?
- Spodziewasz się, że po kontroli będzie wszczęte postępowanie w sprawie zwrotu dotacji oświatowej?
- Nie potrafisz ocenić i nie wiesz jak zachować się wobec zarzutów kontrolujących
- Toczy się sprawa o zwrot dotacji oświatowej?
- Otrzymałeś decyzję organu dotującego nakazującą zwrot dotacji oświatowej?
- Rozważasz złożenie odwołania?
- Chcesz wiedzieć czy nie grozi Ci zajęcie bieżących dotacji albo już zostały one zajęte i nie wiesz co robić?
- Zastanawiasz się nad skierowaniem sprawy do Sądu Administracyjnego?
Na każdym z tych etapów warto skorzystać ze wsparcia dla podjęcia świadomych decyzji. Celem działań może być zarówno uchylenie decyzji, jak i jej zmiana lub uzyskanie ulgi, jeśli decyzja jest prawidłowa.
Najczęstsze pytania
Co może zrobić właściciel placówki niepublicznej po niekorzystnym wyniku kontroli dotacji oświatowych?
Kontrola dotacji oświatowych jest prowadzona na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Po pierwsze, po kontroli należy dokonać spokojnej analizy wniosków kontrolnych. Ocenić na ile stanowisko kontrolera jest prawidłowe. Sprawdzić czy jest w posiadaniu dokumentów pozwalających obronić jego stanowisko. Zrobić listę potrzebnych dowodów osobowych (świadków). Ocenić czy ma możliwość złożenia korekty zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Rozważyć czy zapłacić od razu przynajmniej część należności, która słusznie została zakwestionowana. Odsetki od dotacji nieprawidłowo wykorzystanych zgodnie z ustawą o finansach publicznych są bardzo surowe.
Jak jest przebieg postępowania w sprawie zwrotu dotacji oświatowych?
- W pierwszej kolejności organ dotacyjny musi pisemnie zawiadomić o wszczęciu postępowania.
- Postępowanie o zwrot dotacji oświatowej toczy się na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego z urzędu, więc każda strona musi otrzymać powiadomienie, że będzie się toczyć taka sprawa. Brak takiego zawiadomienia jest poważnym uchybieniem, które powinno doprowadzić do wyeliminowania decyzji o zwrocie dotacji oświatowej.
- Postępowanie przed organem gminy toczy się do czasu wydania decyzji – między wszczęciem postępowania a wydaniem decyzji jest czas na wnioski dowodowe i przedstawianie swoich argumentów. Czasem organ wydaje decyzję jedynie na podstawie protokołu kontroli. To zdecydowanie za mało. Przed wydaniem decyzji organ musi poinformować stronę, że sprawa zmierza do zakończenia, tak aby strona mogła zapoznać się z całością jej materiałów i jeszcze przed zakończeniem sprawy złożyć niezbędne wnioski.
- Decyzja o zwrocie dotacji jest wydawana na piśmie i musi być doręczona stronie. Powinna też zawierać uzasadnienie, z którego będzie wynikać dlaczego właśnie taką decyzję podjął oraz pouczyć w jakich terminach można się od niej odwołać. Jeśli zbliża się przedawnienie albo organ ocenia, że jest inna ważna przyczyna, może nadać decyzji o zwrocie dotacji rygor natychmiastowej wykonalności. To niebezpieczne, ponieważ zaraz po tym może być uruchomiona egzekucja i nastąpić zajęcie konta bankowego, w tym również niestety konta dotacyjnego.
- Obok postępowania o nakaz zwrotu dotacji oświatowej mogą toczyć się też inne postępowania, takie jak egzekucyjne, zabezpieczające, karnoskarbowe na podstawie kodeksu karnego skarbowego czy dotyczące dyscypliny finansów publicznych na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Na odwołanie od decyzji o zwrocie dotacji jest 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie nie musi być szczególnie sformalizowane tak jak skarga do WSA czy do NSA, ale dobrze jest jeśli przedstawia konkretne zarzuty, argumenty i uzasadnienie. Tak sporządzone odwołanie może pomóc Samorządowemu Kolegium Odwoławczemu w szybszej analizie sprawy i uwzględnieniu wszystkich okoliczności.
- Jeśli odwołanie do SKO nie zakończy się sukcesem, można wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) zgodnie z ustawą Prawo o postępowaniu przed Sądami Administracyjnymi. Skarga musi spełniać większe wymogi niż odwołanie. Wnosi się ją w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Koniecznie wraz ze skargą należy złożyć wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji i należycie go udowodnić i umotywować. Decyzja SKO utrzymująca nakaz zwrotu dotacji oświatowej nadaje się do egzekucji nawet bez rygoru natychmiastowej wykonalności.
- Wyrok WSA w sprawach dotacyjnych nie kończy postępowania. Możliwe jest jeszcze złożenie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) w Warszawie. Skarga kasacyjna to złożony środek prawny; mogą ją sporządzać tylko fachowi pełnomocnicy, tacy jak adwokat lub radca prawny.
- Oprócz tej ścieżki wokół nakazu zwrotu dotacji oświatowej mogą toczyć się też inne postępowania, takie jak egzekucyjne, zabezpieczające, karnoskarbowe na podstawie kodeksu karnego skarbowego czy dotyczące dyscypliny finansów publicznych na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Na czym polega wsparcie Kancelarii Lexbridge w sprawach dotyczących zwrotu dotacji oświatowych ?
- Wspólna analiza protokołu kontroli, audyt dokumentacji;
- Przygotowanie analizy możliwości zmiany lub uchylenia decyzji oraz ryzyk związanych z przedłużeniem płatności stwierdzonej kwoty;
- Wspólne opracowanie strategii i taktyki procesowej;
- Reprezentacja w sprawach administracyjnych o zwrot dotacji oświatowej;
- Sporządzenie odwołania lub skargi do Sądu;
- Reprezentacja przed SKO, WSA i NSA;
- Reprezentacja w sprawach egzekucyjnych, karnych i dotyczących dyscypliny finansów publicznych;
- Sporządzanie środków prawnych w celu ochrony placówki przed utratą płynności i możliwością prowadzenia dalszej działalności oświatowej i opiekuńczo-wychowawczej z powodu przedwczesnej blokady środków.
Na co zwrócić uwagę analizując decyzję o zwrocie dotacji oświatowych?
- Zwróć uwagę czy decyzja została prawidłowo doręczona, czy zawiera odpowiednie pouczenia, to pozwala czasem uniknąć skutków upływu terminu na złożenie odwołania;
- Sprawdź czy na pewno strona (osoba, która ma zwrócić dotację) została prawidłowo oznaczona i czy wszystkie dane w decyzji są podane prawidłowo;
- Upewnij się, że decyzja nie została wydana po upływie terminu przedawnienia;
- Przeanalizuj jakie podstawy prawne wskazuje organ w decyzji;
- Zweryfikuj czy na podstawie uzasadnienia da się dokładnie zrozumieć co organ miał na myśli i dlaczego tak a nie inaczej rozstrzygnął, dlaczego niektóre dowody uznał za wiarygodne a innym odmówił wiar;
- Oceń czy warto się odwoływać i ryzykować naliczanie dalszych odsetek;
- Sprawdź czy uzasadnienie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności odnosi się do rzeczywiście istniejącego stanu rzeczy.
Czy są przykłady skutecznego zaskarżania decyzji o zwrocie dotacji?
Tak – w wielu sprawach decyzje były uchylane przez SKO i sądy administracyjne. Czasem wydawane są decyzje umarzające postępowanie. Ściągnięte środki są zwracane. Przyczyną bywają błędy formalne, ale również naruszenia konkretnych przepisów prawa materialnego, w tym ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, Prawa oświatowego i ustawy o finansach publicznych albo Ordynacji podatkowej. Przepisy dotyczące pobierania i wykorzystania dotacji oświatowych jak pokazuje praktyka nie są zawsze wystarczająco precyzyjne. To bywa głównym źródłem problemów.
Podsumowanie
Decyzja o zwrocie dotacji nie jest od razu rozstrzygnięciem ostatecznym. Placówka ma prawo do obrony swoich racji w trybie administracyjnym i sądowym. Prawdopodobieństwo powodzenia zwiększa znajomość prawa materialnego oraz procesowego. Przydatna jest również umiejętność formułowania zarzutów do decyzji i ich uzasadniania.