W artykule:
Twoje uprawnienia przed rozpoczęciem imprezy turystycznej
W przypadku gdy zawarłeś już umowę z biurem podróży o świadczenie usług turystycznych, to przed rozpoczęciem imprezy turystycznej masz prawo:
- żądać od organizatora turystyki podania nazwiska lub nazwy lokalnego przedstawiciela organizatora turystyki (lub innej instytucji), do którego będziesz mógł zwracać się w razie trudności, a także jego adresu i numeru telefonu,
- żądać od organizatora turystyki podania planowanego czasu przejazdu, miejsca i czasu trwania postojów, szczegółowych informacji dotyczących połączeń komunikacyjnych oraz miejsca, jakie będziesz zajmował w środku transportu,
- żądać od organizatora turystyki – w odniesieniu do imprez turystycznych dla dzieci – dodatkowo informacji o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka,
- bez zgody organizatora turystyki przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące Ci z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki. Przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków jest skuteczne wobec organizatora turystyki, jeżeli zawiadomisz go o tym przed rozpoczęciem imprezy turystycznej w terminie określonym w umowie.
Zmiana warunków umowy z biurem podróży
W przypadku gdy organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy o imprezę turystyczną (w tym zwłaszcza cenę gdy jej ewentualna zmiana nie była przewidziana w umowie) powinien Cię o tym niezwłocznie powiadomić. W takiej sytuacji:
- możesz odstąpić od umowy z biurem podróży za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej albo zgodzić się na proponowaną zmianę umowy.
W sytuacji gdy możliwość podwyższenia ceny była przewidziana w umowie i wystąpi jedna z następujących okoliczności: wzrost kosztów transportu, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych czy wzrost kursów walut, w związku z czym organizator turystyki podnosi cenę:
- możesz żądać, aby organizator turystyki udokumentował wpływ którejś z w/w okoliczności na podwyższenie ceny. Jednakże w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
Kiedy impreza turystyczna zostaje odwołana
W przypadku, kiedy organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od Ciebie albo zmienia istotne warunki umowy i wówczas odstępujesz od umowy z biurem podróży:
- masz prawo według swojego wyboru uczestniczyć w turystycznej imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie,
- masz prawo zgodzić się na imprezę turystyczną o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie,
- masz prawo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń,
- masz prawo również – niezależnie od tego na które z trzech w/w rozwiązań się zdecydowałeś – dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu siły wyższej albo z powodu zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników, niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił Cię o tym na piśmie w uzgodnionym terminie.
Reklamacja imprezy turystycznej
W przypadku gdy w trakcie imprezy turystycznej stwierdziłeś wadliwe wykonywanie umowy powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki, w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi i określony w umowie z biurem podróży. Niezależnie od takiego zawiadomienia:
- możesz złożyć organizatorowi turystyki reklamację do biura podróży zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. W wypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki jest obowiązany szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy. Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Prawo złożenia reklamacji do biura podróży dotyczy również takich ofert jak tzw. „last minute” czy „first minut”.
Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop
W sytuacji gdy do wycieczki nie doszło w ogóle z przyczyn od Ciebie niezależnych bądź warunki imprezy turystycznej, takie jak np. standard hotelu, wyżywienie czy oferowane dodatkowe atrakcje były gorsze od umówionych:
- możesz żądać od organizatora turystyki zadośćuczynienia pieniężnego za tzw. zmarnowany urlop. Niezbędnym warunkiem żądania takiego świadczenia jest jednak niezwłoczne poinformowanie wykonawcy usługi oraz organizatora turystyki o nienależytych warunkach imprezy turystycznej, a jeśli zgłoszone zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, to organizatorowi turystyki powinieneś zgłosić reklamację w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy.