Kontrola dotacji oświatowych
jak ograniczać ryzyko zwrotu pobranych środków?
masz zapowiedzianą kontrolę wydatkowania dotacji oświatowych lub jesteś w jej trakcie, a może otrzymałeś protokół albo wystąpienie pokontrolne? Na każdym z tych etapów kontrola może wiązać się ze stresem, dezorganizacją pracy placówki, rozbieżnymi interpretacjami przepisów, a przede wszystkim ryzykiem zwrotu dotacji
Jak możemy pomóc?
Przygotowanie przed kontrolą
Audyt dokumentacji oraz rozliczenia dotacji -> wskazanie nieprawidłowości, ryzyk i możliwych działań naprawczych.
Wsparcie w trakcie kontroli
Wsparcie prawne lub reprezentacja przy czynnościach, wskazanie na naruszenie przepisów w toku kontroli dotacji oświatowych lub przekroczenie uprawnień kontrolnych, wsparcie przy wyjaśnianiu i uzasadnianiu prawnym prawidłowości pobrania lub wykorzystania dotacji.
Pomoc po kontroli
Sporządzenie zastrzeżeń do protokołu, korekta rozliczenia dotacji, analiza ryzyk i wskazanie możliwych rozwiązań
Dzięki temu:
Zarządzasz ryzykiem zwrotu dotacji
Otrzymujesz wsparcie prawne w zakresie oceny prawidłowego pobierania i rozliczenia dotacji oraz rzetelnego prowadzenia dokumentacji
Twoja placówka działa spokojniej
Pomagamy przejść przez kontrolę dotacji oświatowych w sposób uporządkowany, aby ograniczyć wpływ jej przebiegu na codzienne funkcjonowanie placówki i zaangażowanie personelu.
Porządkujesz dokumentację
Wspólnie weryfikujemy zgodność rozliczeń z obowiązującymi przepisami
Masz wsparcie w razie kolejnych kontroli
Udzielamy specjalistycznego wsparcia prawnego na każdym etapie kontroli
Dlaczego warto zacząć działać od razu?
Właściwa strategia pozwala nie tylko ochronić placówkę, ale też zabezpieczyć Twoją odpowiedzialność jako organu prowadzącego.
Bezpłatna wstępna konsultacja
Szybka analiza Twojej sytuacji
Jasny plan działania – krok po kroku
Możesz uzyskać dodatkowe informacje
Jeżeli potrzebujesz dodatkowych informacji, konsultacja wstępna pozwoli ocenić Twoją sytuację i wskazać możliwe kierunki działania.
Najczęstsze pytania
Na co zwrócić szczególną uwagę przed kontrolą?
- Czy dyrektor placówki jest jednocześnie organem prowadzącym i w jaki sposób rozliczane jest jego wynagrodzenie,
- Czy dokumentacja rozliczeniowa jest kompletna i spójna,
- Czy wydatki bieżące były zgodne z przepisami ustawy o finansowaniu zadań oświatowych celowe i związane z funkcjonowaniem placówki,
- Czy w rozliczeniu uwzględniono wydatki przekraczające 10 000 zł,
- Czy placówka funkcjonuje w lokalu własnym czy wynajmowanym,
- Czy lokal wykorzystywany jest wyłącznie na cele edukacyjne,
- Co obejmuje czynsz najmu,
- Czy catering był finansowany z dotacji,
- Jakie były długości nieobecności uczniów,
- Czy personel posiadał wymagane kwalifikacje,
- Kiedy ujęto w rozliczeniu koszty zapłacone w styczniu za grudzień.
Co organ dotujący może weryfikować?
- Czy dotacja została pobrana i wykorzystana zgodnie z przepisami,
- Czy uczniowie byli faktycznie obecni w placówce i w jakim okresie,
- Czy dokumentacja finansowa i organizacyjna potwierdza prawidłowe działanie placówki,
- Czy zatrudnienie kadry i wynagrodzenia były zgodne z przepisami prawa. W szczególności z przepisami Kodeksu Pracy lub Karty Nauczyciela,
- Sposób rozliczenia wynagrodzenia dyrektora będącego jednocześnie organem prowadzącym,
- Czy w kosztach bieżących nie wykazano wydatków inwestycyjnych.
Za jaki okres czasu organ prowadzący może skontrolować wydatkowanie dotacji?
Kontrola dotacji oświatowych może obejmować okres 5 lat budżetowych poprzedzających rok budżetowy, w którym jest ona przeprowadzana.
Ile czasu może trwać kontrola?
Nie można wskazać przepisów prawa, które by określały czas trwania kontroli wydatkowania dotacji w placówkach oświatowych. Tym samym kontrola może trwać zarówno dwa tygodnie, jak i – niestety – czasem dwa lata.
Czy wystąpienie pokontrolne i protokół to ostateczny nakaz zapłaty?
Kontrola dotacji oświatowych kończy się wydaniem protokołu kontroli lub wystąpienia pokontrolnego. To bardzo ważne dokumenty pod kątem wartości informacyjnej. To z nich osoba prowadząca placówkę wreszcie oficjalnie dowiaduje się, jaki organ ma pogląd. Z wystąpieniem pokontrolnym i protokołem można (a czasami nawet trzeba) się nie zgodzić, natomiast nie można się odwołać.
Protokół i wystąpienie pokontrolne nie mają jednak mocy nałożenia na osobę prowadzącą jakichkolwiek obowiązków. Często zdarza się, że w protokole pokontrolnym pojawia się obowiązek zapłaty kwoty, która została zakwestionowana. Ale zapisy w protokole to tylko informacja, pewna sugestia. W oparciu o ten dokument organ finansujący może dopiero dochodzić należności.